Monday 29 October 2012

jam 3 pagi



Tirai malam berlabuh~

Pada suatu malam yang gelap…ececeh, padahal lampu tengah bukak ni. Bukan lah! Malam yang kat luar tu yang gelap. Dalam tengah bertungkus-lumus siapkan esemen yang menimbun mengalahkan puncak gunung (perghh, melampau!), aku kerling-kerling jam kat sebelah kanan aku ni. Tenyeh-tenyeh mata sikit. Jam dah menunjukkan 3 pagi. Haihhh, bila nak tido ni? 3 pagi? Cerita hantu dah start terbayang-bayang kat kepala dah. Errrr, jangan nak mencabar keberanian aku boleh?


tik..tik..tik..
Haishhh, x suke betul la kalau ada bunyi jam time sunyi2 macam ni, rasa macam nak campak keluar je dari tingkat 2 bangunan ni, x pon, cabut je bateri jam tu. Senyaplah! Aku melarikan fokusku daripada jam comel tersebut. Toleh kanan, toleh kiri, cari bayang-bayang rumate, dah tido ke belum la rumate aku ni? Dari tadi senyap jek. 

-Oit! Jangan cari pasal, kau x de rumate weh!

-Dah tu, yang bunyi tadi tu, bunyi sape? Erk! Okeh, faham!

dup dap, dup dap…
Weihh, anti-klimaks betul la jantung ku ini. Saje la tu, nak mintak rehat la tu.. Otak pulak tengah ligat berfikir,, bunyi apa tadi tu? Grrrr.. Keje tengah banyak ni, tahu! Jap eyh, sikit lagi, sikit je lagi. Lagi setengah jam, kite tido eyh… Jantung dan otak pun terpujuk... Nampak sangat nak rehat. Ceh! 

Toleh kiri, kanan, kiri lagi, saje je tau kepala ni, nak toleh cari mende bukan-bukan kat bilik ni la tuh. Macam la boleh nampak mende-mende halus! Huh! Cuba lah tenteramkan hati tuan sikit...


*****

Tutup lampu, bukak lampu tidur yang tengah terpacak kat plug lektrik hujung katil sebelah. Tap! Sinar merah mula menyelubungi bilik. Aku naik atas katil slow-slow je, krikkkk, katil berkeriut, haip!!! Jangan nak buat aku terbayang roh tanpa jasad lah! Baca ayat pendinding sikit-sikit, hembus kiri, kanan, atas, bawah, depan, belakang. Dah! Setel, jangan kacau aku malam ni.

Pusing kiri, aku menghadap katil sebelah, semalam dah tido sane, malam ni katil ni pulak, kena selang seli, x nak kasi ada yang menumpang sebilik, walhal dah tahu, dia memang ada kat dalam bilik ni. Macam mana aku tahu? Tunggu next entri, ayat nak mintak kasih sayang di pipi barang 2-3 kali je. 

Mata still melilau, mancari-cari kewujudan entiti x berjasad. Mulut terkumat-kamit baca ayat pelindung diri. Entah bila mata terpejam…

*****

Haishhh, jangan main tolak2 la. Tido senyap-senyap boleh? Aku senyap, dia pun senyap. Aku sambung tido. Tak sampai 5 menet pejam mata, dia tolak-tolak lagi, kali ni, memang melampau. Nak terjatuh aku dari katil weh! Ingat katil saiz king ke? Bercampur bengang, aku bangun. Toleh kanan. X de orang pon? Toleh kiri. Katil sebelah kosong. Errr. Nak teman aku tido pon, agak-agak la..

*****
 
Dah la!!! Pegi main jauh-jauh boleh… esok ada kelas kot!!! Terus aku rapatkan badan ke dinding dan memejamkan mata. Malas nak layan kau!


*
*
*


*inchek bulan*

No comments: